niedziela, 9 września 2018

[Recenzja książki] Olga Kuczyńska - "Życie stewardesy, czyli o tym, jak mierzyć wysoko i przekraczać granice"


Autor: Olga Kuczyńska 
Tytuł: Życie stewardesy [...]
Gatunek: literatura podróżnicza 
Wydawnictwo: Burda Publishing Polska
Data wydania: 18 kwietnia  2018
Ilość stron: 304

Opis: „Latanie to coś więcej niż transport, to po prostu narkotyk. Piękno samo w sobie i podróżnicza magia.Droga w chmury wymagała wielu wyrzeczeń, cierpliwości i determinacji. Nie była usłana różami. Opowiem ci o niej. O tym, jak uczyłam się nie poddawać, wierzyć w siebie i dążyć do tego, czego naprawdę chciałam.Opowiem ci o samolotach, o pracy na pokładzie, o ludziach, których tam spotykam – załogach i pasażerach. Życie zaskoczyło mnie wielokrotnie. Nie tylko to podniebne, ale też to przyziemne. Chcę, aby każdy, kto widzi samoloty na niebie, wiedział jak wygląda nasza codzienność. Jacy jesteśmy bez makijażu, kim jesteśmy pod mundurami. [...]

Muszę przyznać, że po literaturę podróżniczą sięgnęłam po raz pierwszy. Nie interesowała mnie taka tematyka, czułam do niej niechęć. Olgę obserwuję na Instagramie. Bardzo jej zazdroszczę, lubię oglądać jej zdjęcia z podróży. Kiedy tylko ukazała się ta książka, bez wahania po nią sięgnęłam. 

      Zaczynając od początku. Okładka przyciąga wzrok. Jest urocza, treściwa. Czyli najogólniej mówiąc, po prostu trafiona w punkt. Wnętrze książki również niczego sobie. "Żywa pagina" robi wrażenie, nawiązuje do latania samolotem. Niewątpliwym dla mnie atutem są zdjęcia umieszczone na stronach. Fotografie z podróży do pięknych krajów oraz zdjęcia ludzi, którymi Olga otaczała się podczas pobytu w poszczególnych miejscach. Całokształt typograficzny książki wypada bardzo dobrze. Widać, zaangażowanie ze strony autorki, "dopinanie na ostatni guzik", upór.
     Treść jest podzielona w logiczny sposób. Każdy z rozdziałów przedstawia inny etap w życiu autorki.  Zawierają one dozę humoru,  szereg praktycznych informacji, ale również trudy życia codziennego, smutne momenty w życiu Olgi. Wydaje mi się, że książka przypomina trochę pamiętnik. Chociażby ze względu na treści w nim przedstawione. Wydarzenia przedstawione są chronologicznie. 
         Na początku Olga pisała swoją historię, o rodzinie, dzieciństwie. Szczerze mówiąc, przewinęłam ten fragment, ponieważ mnie nudził. Od zawsze nie lubiłam czytać biografii, dlatego też tutaj nie było inaczej. Nie wiem  z czego to wynika, po prostu tak mam. Najbardziej wspominam tę część książki o zawodzie stewardessy. Historia Olgi jak to się wszystko zaczęło. Opisała bardzo dokładnie rozmowy, testy, szkolenia. Ta część zawiera też najwięcej informacji. Zawsze ciekawił mnie ten zawód dlatego też, ten fragment czytałam najuważniej. W książce zawarte jest dużo pokładowych sytuacji  z pasażerami. Wiele z nich bardzo mnie śmieszyło, niektóre było bardzo poważne, niebezpieczne wręcz. Autorka odniosła się też, do tego jak stewardessy są postrzegane. Wiele ludzi uważa, że obsługa pokładowa jest od przynoszenia soczków, podawania posiłków. Rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Zostało to pokazane na kilku przykładach pokładowych sytuacji. Oprócz "latania w chmurach" było nieco więcej o "przyziemnym życiu". Autorka opisała historię dziewczynki o niebieskich oczach, ze Slamsów. Wzruszyłam się, kiedy czytałam o sytuacji Pooji. Olga postanowiła pomóc dziewczynce, adoptowała ją. Te wydarzenia śledziłam na Instagramie Olgi, lecz tutaj w książce jest więcej szczegółów na ten temat. 
          Podsumowując. Lekturę czyta się bardzo szybko. Przyczynił się do tego m.in: łatwy język. Po przeczytaniu książki, moje pierwsze myśli krążyło wokół zawodu stewardessy :D. Książka nie opowiada tylko o pracy, jaką Olga wykonuje. Treści zawarte w książce motywują do spełniania swoich marzeń, sięganiu po dobro, które jest na tym świecie. Poruszane są też kwestie tolerancji. 
Nie bój się marzyć, idź po swoje!

Ocena: 10/10

Strefa dobrych cytatów: 

[...]  niebo, które masz nad sobą, stało się moim domem jeszcze za życia.

Stewardesa, czyli: kelnerka, aktorka, niania, sprzątaczka, położna, sędzia, pocieszycielka, strażaczka, pielęgniarka, mechanik, psycholog, doradca, przewodnik, sprzedawca, ratownik, nauczycielka …




3 komentarze:

  1. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale chętnie przeczytam. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie przeczytałabym tę książkę i dowiedziała się trochę więcej o zawodzie stewardesy. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale fajny temat - muszę poszukać tej książki:)
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za komentarz :)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.